Arbeidsmiljø:
Visste du at studier viser at du bør ta vanskelige jobbsamtaler etter lunsj? Men det kan koste bedriften mye penger likevel – for hvor godt jobber ansatte som er usikre på jobb?
Visste du at studier viser at du bør ta vanskelige jobbsamtaler etter lunsj? Men det kan koste bedriften mye penger likevel – for hvor godt jobber ansatte som er usikre på jobb?
Her er grunnen – og to andre tips til konflikthåndtering.
Ledere trenger ingen utdanning eller erfaring
Ofte må jeg fortelle klienter at så lenge ledelsen holder seg innenfor lovens grenser, "er det ikke ulovlig å være verken en dårlig leder eller en lite likbar person."
Men det kan koste bedriften mye penger likevel – for hvor godt jobber ansatte som er usikre på jobb?
Det kan altså være lurt av bedrifter å tilby lederne kommunikasjonstrening og det kan også være lurt å velge en leder som er god på kommunikasjon og som scorer høyt på tillit. I helsevesenet, for eksempel, skyldes tre av fire klagesaker mot leger og annet personell primært dårlig kommunikasjon. En leder skal ikke nødvendigvis prestere selv, men en leder skal lage det beste grunnlaget for at andre skal kunne prestere.
Ta de vanskelige samtalene etter lunsj
Studier har vist at noen dommere gir mildere dommer tidlig på dagen og like etter lunsj. Med andre ord: Legg viktige samtaler til tidspunkt hvor blodsukkeret er mest mulig stabilt.
Møteinnkallelser uten emnefelt
Skal du kalle inn til et møte om noe som kan oppleves som vanskelig for personen det gjelder – vær så snill å ha en muntlig samtale om dette først. Ikke undervurder hvor tøffe slike e-poster kan være for den det gjelder.
Det hjelper lite om du som leder synes det er åpenbart at en slik innkallelse vil komme.
I en undersøkelse hvor deltakerne ble spurt om hvorvidt de som passasjerer uten flyerfaring kunne lande et fly i krise, svarte nesten halvparten ja. Jeg snuste også litt på tanken om at jeg kanskje kunne klart det selv… Og jeg kan ikke kjøre bil en gang. Det kan jo peke i retning av at vi mennesker ikke alltid har like god selvinnsikt. Dette gjelder både sjefer og ansatte.
Bonustips til slutt
Det kan være lurt å lære så mye du kan om god konflikthåndtering før du trenger kunnskapen.
Denne innsikten kan være nyttig både for ledere og ansatte. God kommunikasjon og konflikthåndtering er nøkkelen til et produktivt og harmonisk arbeidsmiljø.