Arbeidsvett AS logo
Konflikthåndtering i arbeidslivet

Konflikthåndtering i arbeidslivet

Konflikthåntering i arbeidslivet: Når konflikter kan være konstruktive

I arbeidslivet er det på ingen måte alltid negativt å være uenig. Men ifølge Adam Grant, bør unngå relasjonskonflikter og holde oss til oppgavekonflikter.

Relasjonskonflikter er personlige, følelsesstyrte og kan være fiendtlige. Disse konfliktene er destruktive fordi de står i veien for evnen til å tenke klart og løse problemer effektivt. De kan skape et giftig arbeidsmiljø og svekke samarbeidet mellom kollegaer.

Oppgavekonflikter handler derimot om å være uenige om saker og er ikke personlige. Disse konfliktene kan være konstruktive fordi de åpner for forskjellige meninger og løsninger vi ikke kunne kommet frem til alene. Oppgavekonflikter kan hjelpe oss å holde oss ydmyke, tenke oss om, og få til et bedre resultat, uten at relasjonene våre tar skade.

Verken jobbene våre eller vi bør beskytte oss for mye mot oppgavekonflikter. Vi lærer mer av folk som utfordrer oss, og jobben vår kan ta skade hvis vi stenger ute alle meninger som ikke er like våre. Oppgavekonflikter fremmer innovasjon og kreativitet ved å tvinge oss til å se ting fra forskjellige perspektiver.

Reinert Kamøy, som jobber med konfliktmegling, har noen gode tips til hvordan man kan unngå at noe blir en relasjonskonflikt:

  1. Slutt å snakke om – snakk med hverandre. Det eneste unntaket er når du snakker fint om hverandre.
  2. Slutt å kritisere. Si hva du trenger, ikke hva den andre må endre.
  3. Sjekk ut tolkningen din. Spør: "Er det dette du mener/tenker?" Jeg har personlig ofte blitt overrasket av svarene jeg har fått på dette spørsmålet. Ofte har jeg tatt helt feil om folks intensjoner bak noe de har sagt. Jeg har med andre ord misforstått.

Selv om forskjellige mennesketyper og diskusjoner kan være vanskelige, er det helt nødvendig at vi likevel samarbeider. Uenighet kan være en kilde til vekst hvis den håndteres riktig. Ved å fokusere på sak og ikke person, kan vi dra nytte av de ulike perspektivene som finnes i et team.

Konflikter i arbeidslivet er uunngåelige, men de trenger ikke å være destruktive. Ved å skille mellom relasjonskonflikter og oppgavekonflikter, og ved å bruke strategier for å håndtere uenighet, kan vi skape et bedra arbeidsmiljø