Arbeidsvett AS logo
Kommunikasjon i arbeidslivet

Kommunikasjon i arbeidslivet

Kommunikasjon i arbeidslivet

Betydningen av anerkjennelse på arbeidsplassen En måte vi kan ta vare på hverandre på jobb, er ved å fortelle hverandre at det vi gjør, betyr noe. Mennesker blir fortvilet hvis det ikke er en balanse mellom innsats og belønning. I arbeidslivet er det avgjørende at de ansatte opplever denne balansen. Hvis ikke kan det få alvorlige konsekvenser for både arbeidsmiljø og helse.

I sin bok «Frakoblet» beskriver Johann Harris at for noen år siden ble det oppdaget at mange ansatte i skatteetaten i Storbritannia var alvorlig deprimerte. Undersøkelser ble iverksatt for å finne årsakene. Resultatene viste at disse ansatte hadde krevende jobber, med uendelige oppgaver og mange negative tilbakemeldinger fra kunder. Men det var ikke dette som var avgjørende for depresjonen mange opplevde. De fikk lite til ingen tilbakemelding på egen innsats. Gjorde de det veldig bra, la ingen merke til det. Gjorde de det dårlig, la heller ingen merke til det. De følte seg "usynlige", og innsatsen deres, på godt og vondt, ble også usynlig.

Dette var svært skadelig for de ansattes helse. Vi trenger alle at noen bryr seg om oss på jobb eller så kan det få konsekvenser både for arbeidsmiljø og for helse

Omsorgstretthet og betydningen av tilbakemelding på jobb

Mange har hørt om omsorgstretthet, spesielt innen helse- og omsorgssektoren, men dette gjelder alle serviceyrker og omsorgsyrker, inkludert mitt eget. Tidligere trodde man at omsorgstretthet skyldtes utslitthet fra å hjelpe andre. Men det er ikke alltid tilfelle. Ifølge Harris handler det kanskje mer om at man ikke får tilbakemelding på at det man gjør, utgjør en forskjell.

Ta for eksempel lærere: Effekten av innsatsen deres kan ofte ikke sees før mange år etter at arbeidet med elevene er ferdig. Har man en utfordrende arbeidshverdag som lærer, kan man lett få følelsen av å gi og gi til ingen nytte. Nytten kan ha vært enorm, men viser seg kanskje mange år senere hos elevene.

Dette gjelder alle yrker hvor det enten ikke gis noen respons på innsatsen i det hele tatt, eller responsen kommer mye senere enn innsatsen. Og det kan være slitsomt for motivasjonen og stressende. Men hvis du får respons på arbeidet ditt og forstår betydningen det har for andre, kan det være en veldig god buffer mot stress.

Skap møteplasser for å synliggjøre innsats i arbeidslivet

Det kan være en idé at alle jobber med å fremheve betydningen av arbeidet de ansatte gjør, for å redusere faren for utbrenthet. Derfor har mange arbeidsplasser begynt å skape møteplasser hvor de ansatte kan se og høre effekten av jobben de gjør.

En bank som gir kunder rimelige lån for å redusere gjelden deres, lar de bankansatte se videoer av folk de har hjulpet. Et medisinsk teknologiselskap lar alle ansatte dra ut på sykehus som bruker produktene deres, for å se hvordan de kommer pasientene til gode.

Dette er altså viktig for at vi skal trives på jobb: Vi må fortelle hverandre at det vi gjør, betyr noe for oss selv og andre.