Arbeidsvett AS logo
Ledelse

Ledelse

Ledelse i arbeidslivet

Ingenting av verdi i arbeids(livet) er gjort av noen helt alene mange yrker er det lett å tro at gode prestasjoner skyldes enkeltindivider og deres kunnskap. Vi liker å tenke at det er intelligensen vår som gjør at vi kommer oss fremover, men det er faktisk evnen vår til å samarbeide som avgjør hvor bra en arbeidsplass gjør det.

I arbeidslivet er det for eksempel ofte slik at folk velges inn i rollene sine fordi de er gode innenfor noe. Men er det egentlig nok? Ikke ifølge NAVY SEALs.

NAVY SEALs, den amerikanske marinens spesialstyrker, skal være de som presterer best i verden. Derfor er det svært interessant å se på hvordan de velger sine ansatte og gruppemedlemmer, noe bedriftskonsulenten Simon Sinek har forsket på. Han fant at i NAVY SEALs slipper du ikke inn uansett hvor god du er i jobben din, hvis du ikke er et menneske man kan stole på i og utenfor jobb.

NAVY SEALs har funnet at de som er ekstremt gode i jobbene sine, men veldig lave på tillit, er giftige gruppemedlemmer – enten det er i krig eller på jobb.

En av de organisasjonene som presterer best i verden velger altså heller personer som presterer middels, og til og med mot dårlig, så lenge de har veldig høy tillit. Fordi moralen i gruppen må gå foran alt.

Det hjelper ikke hvor flink du er i jobben din alene, hvis du ødelegger gruppen. For ingen ansatt kan holde en bedrift gående alene.

Det kan ses som et lite paradoks at vi har så mange tester for prestasjon i arbeidslivet, men nesten ingen tester for tillit. Uten å ville det har vi bygget en verden med for stor vekt på det som kan gjøre det vanskeligere for oss å samarbeide og å ta vare på hverandre.

I arbeidslivet er samarbeid og tillit nøkkelen til suksess. Ingen kan gjøre alt alene, og det er essensielt å bygge et miljø der folk stoler på hverandre og jobber sammen mot felles mål.