Formål bak arbeidsvettsreglene - et bedre arbeidsliv
Når du kan mer om deg selv og andre i arbeidslivet, gjør du, og vi, det bedre. Med arbeidsvettsreglene håper vi å vise at det er mange måter å håndtere vanskelige situasjoner på i arbeidslivet, og kanskje vi til og med kan unngå dem helt.
De fleste av oss tilbringer 50 prosent av tiden vår på jobb, og i den prosentandelen tror jeg vi alle ønsker vi å trives best mulig. Beregninger fra arbeidstilsynet viser at dårlig arbeidsmiljø koster Norge om lag 30 milliarder kroner årlig, for ikke å snakke om de personlige kostnadene for den enkelte, familie og venner.
Foredraget skal, med utgangspunkt i forskning, personlige erfaringer og et skråblikk på arbeidslivet, vise hvordan hver enkelt av oss, som ansatt og kollega, har et ansvar for å bidra til et arbeidsliv vi alle kan trives i. Dette vil igjen kunne føre til større produktivitet, reduserte kostnader, både økonomisk og personlig, større bærekraft for bedriften og ikke minst mer glede.
Dette foredraget skal vise hvordan du med - ofte enkle og rimelige grep - kan utgjøre en liten forskjell til det bedre i arbeidslivet vårt.
De tre arbeidsvettsregelene- regler som gjelder for alle som ferdes i arbeidslivet
1. Vær villig til å endre deg (bruk kompass, ikke kart i arbeidslivet)
2. Lær deg å snakke slik at andre hører
3. Ta vare på andre (du betyr mer enn du tror)
I foredraget går vi gjennom de tre grunnleggende reglene for et velfungerende arbeidsliv:
1. Vær villig til å endre deg (bruk kompass, ikke kart i arbeidslivet)
Det er jobben vår som har hovedansvar for at vi har et forsvarlig arbeidsmiljø på jobb, men hver enkelt av oss har også et ansvar for å ha et godt miljø rundt oss, både på jobb og hjemme. De fleste av oss har i hvert fall en person som vi jobber sammen med på et eller annet vis. Hvordan folk har det rundt oss, betyr noe. Og hvordan vi har det rundt folk betyr noe.
Noen ganger har vi det ikke bra, og da bør vi endre på noe. Vi bør enten endre på omstendighetene eller noe ved oss selv hvis vi ønsker å få det bedre. Men å endre seg er ikke alltid lett. Allikevel kan det være verdt det å ha det litt utfordrende en kortere periode, enn kanskje litt dårlig hele tiden. Her lærer du hva som kan stå i veien for endring og hvordan du allikevel kan mestre å tilpasse deg alle omstendigheter.
2. Lær deg å snakke slik at andre hører
God kommunikasjon er ikke noe som egentlig er medfødt, men det er noe alle kan lære seg å bli bedre på. Vi trenger uenigheter for å komme frem til de beste løsningene. Det hjelper ikke hvis vi har et aldri så godt budskap, hvis vi ikke klarer å kommunisere det. For stor konflikt kan stå i veien for kommunikasjon, derfor er det viktig å lære seg å kommunisere på en god måte. Her lærer du hva som står i veien for god kommunikasjon og praktiske tips på hvordan du allikevel kan bli god på det.
3. Ta vare på andre (du betyr mer enn du tror)
Ingenting av verdi i denne verden er laget av noen helt alene. Vi liker å tenke at det er intelligensen vår som gjør at vi kommer oss fremover, men det er faktisk evnen vår til å samarbeide som avgjør hvor bra en arbeidsplass gjør det og hvor bra vi har det sammen. Her lærer du hvordan vi kan være gode buffere mot stress for hverandre og får praktiske tips om hva vi alle kan gjøre for å få større trivsel på jobb.
Tilbakemeldinger på foredraget:
Arbeidsvettsreglene - regler som gjelder for alle som ferdes i arbeidslivet
Arbeidsvett ved Marianne Haaland holdt foredrag for oss om arbeidsvettsreglene i arbeidslivet. Vi var virkelig kjempefornøyde!
Det var et velbalansert og vellykket foredrag. Marianne la vekt på at et godt arbeidsmiljø ofte begynner med oss selv. Foredraget handlet på mange måte om ansvarliggjøring: hvis vi alle bidrar på hver vår måte, kan vi alle få det bedre.
Foredraget hadde en positiv tone, med konkrete praktiske eksempler, basert på forskning og eksempler fra Mariannes eget arbeidsliv. Marianne brukte også morsomme og forståelige illustrasjoner
Vi fikk tips om hvordan vi håndterer endringer, hvordan vi kan kommunisere uten konflikt, og hvorfor det er stressreduserende hvis vi viser hverandre at det vi gjør, betyr noe. Gjennom humor og forståelige eksempler oppmuntrer hun alle til å ta ansvar for eget (arbeids)liv.
Dette var rett og slett et veldig «matnyttig» foredrag som det ble snakket masse om blant deltakerne etterpå.
Vi kan anbefale dette foredraget for alle som vil gjøre det beste ut av det arbeidslivet de har!
-Ida Haugerud Dahl for Kvitsøy kommune
Marianne holdt et foredrag for oss om juss, kommunikasjon, samarbeid og arbeidsvett. Det var morsomt, lærerikt og tankevekkende.vi noterte så blekket sprutet, og jeg lærte mange nyttige og konkrete tips.
Dette kan anbefales til absolutt alle bedrifter som ønsker å løse problemer, samarbeide bedre og ta vare på ansatte.
-Susanne Todnem Poynt as